- Onlinesupermarkt Picnic heeft een bedrag van liefst 355 miljoen euro opgehaald om zijn bezorgingsgebied in Duitsland en Frankrijk te vergroten.
- Onder de investeerders vallen wederom de filantropische stichting van Microsoft-oprichter Bill Gates en de Duitse supermarktreus Edeka.
- Het afgelopen jaar groeide Picnic met 40 procent naar bijna 1,3 miljard euro omzet.
- Lees ook: Supermarkten berekenen hogere frisdranktaks vrij strak door in prijzen van havermelk, cola en vruchtensappen
Onlinesupermarkt Picnic heeft een bedrag van liefst 355 miljoen euro opgehaald om de verdere uitbreiding in Duitsland en Frankrijk te financieren.
Dat bevestigt topman en medeoprichter Michiel Muller van Picnic tegenover persbureau ANP, na berichtgeving in het Financieele Dagblad.
Het geld wordt gebruikt voor het werven van personeel, het kopen van nieuwe bezorgwagens en het bouwen van distributiecentra en hubs. Op deze manier wil Picnic zijn Europese klantenbestand uitbreiden. “In Duitsland kan minder dan 10 procent van de bevolking bij ons bestellen. Dat moet de komende jaren richting de 50 procent”, zegt Muller tegen de zakenkrant. Hij doelt bij onze oosterburen op steden als Berlijn en Hamburg.
De onlinesupermarkt is sinds 2018 actief in Duitse steden in Noordrijn-Westfalen en sinds 2021 in het Franse Lille, waarna het bedrijf ook in de regio Parijs boodschappen ging bezorgen.
Daarnaast gebruikt Picnic het nieuwe kapitaal voor robotisering. Het bedrijf gaat onder meer investeren in geautomatiseerde distributiecentra, zoals in het Duitse Oberhausen.
Onder de investeerders valt wederom techmiljardair Bill Gates. Met zijn filantropische stichting de Bill & Melinda Gates Foundation Trust stak hij in 2021 voor het eerst geld in de onlinesupermarkt. Ook Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland, is weer van de partij.
Eerder trok een groep vermogende Nederlandse families de portemonnee voor 350 miljoen euro. Aan deze ronde deden onder meer de familie Fentener van Vlissingen en Kruidvat-oprichters De Rijcke mee.
Picnic boekt jaaromzet van bijna €1,3 miljard
Het afgelopen jaar groeide Picnic met 40 procent naar bijna 1,3 miljard euro omzet. Hoeveel het bedrijf na de nieuwe investeringen waard is, wil de topman niet zeggen.
Picnic startte in 2015 in Amersfoort met de bezorging van boodschappen met elektrische karretjes. Volgens Muller dekt het bezorgingsgebied van de onlinesupermarkt nu ongeveer 80 procent van de Nederlandse bevolking. Daar blijft het waarschijnlijk bij; het loont niet om in de uithoeken van het land actief te zijn.
Klanten van Picnic kunnen artikelen bestellen via de app. Die worden kosteloos aan huis afgeleverd. Wel geldt er een minimum orderbedrag van 40 euro.